Projekto ,,Švietimo darbuotojų kvalifikacijos kėlimas per mokymąsi visą gyvenimą, motyvacijos didinimą, interaktyviai kuriant ir diegiant ugdymo programas’‘ Nr. EEE-LT08-ŠMM-01-K-02-014
Aflatoun programos diegimo organizavimas regioniniu lygmeniu

cpva traku ng

 
VšĮ Trakų švietimo centras, bendradarbiaudamas su Lietuvos edukologijos universitetu ir Lietuvos vaikų fondu įgyvendina projektą, kurio dėka, bus išversta į lietuvių kalbą ir išleista Aflatoun vadovėlių serija, skirta ikimokykliniam, mokykliniam ir neformaliam moksleivių ugdymui, o taikant projekto metu du novatoriškus metodus, tarpinstitucinį bendradarbiavimą ir interaktyvų darbą, bus parengti vadovai bei apmokyti pedagogai dirbti, pasitelkiant juos.

Sprendžiama problema: ugdyti moksleivių finansinį raštingumą yra būtinybė

Šiandien specialistai, mokslininkai ir praktikai sutaria įvardindami socialinių įgūdžių stoką kaip pagrindinę socialinės atskirties priežastį, turinčią kai kada net nepataisomai neigiamą įtaką žmonių likimams, jų socialinei ir profesinei padėčiai. Sudėtingiausia yra vaikų situacija, kai socialinių įgūdžių trūkumas įsisenėja ir nėra padedamas pagrindas kitiems įgūdžiams susikurti, susidaro uždaras skurdo ir atskirties ratas.
Tiek pasaulinė, tiek europinė praktika rodo, kad be kitų socialinių įgūdžių, bendravimo, karjeros planavimo, šeimyninio gyvenimo taip pat yra labai svarbūs finansinio raštingumo įgūdžiai: taupymo, kaupimo, pajamų išlaidų planavimo ir t.t. Lietuvoje šiuo metu profesionalių programų, skirtų įvairaus amžiaus vaikų finansinio raštingumo ugdymui, trūksta.

Aflatoun programos išskirtinumas: holistinė programa, skirta propaguoti vaikų teises per jų įgalinimą vystant jų finansinį, ekonominį ir socialinį raštingumą, įgalinant juos dalyvavimui (participation) ir paverčiant juos bendruomenės ,,pokyčių agentais”.

Aflatoun istorija. Indijos mokslininkai ir praktikai sukūrė programą, kad turtingų ir neturtingų šeimų vaikai mokydamiesi kartu sužinotų apie vienas kito gyvenimą. Patirtis parodė, kad vaiko teisių galima mokytis kovojant su išankstiniais nusistatymais ir diskriminacija. Programos plėtra iš miesto į kaimo vietoves leido įtakoti, kad patys versliausi vaikai, kurie anksčiau palikdavo šalį ar tapdavo gatvės vaikais ar dirbančiais miestuose, išnaudotų savo energiją ir kūrybiškumą namuose. Tam buvo sukurtos taupymo grupės, turėjusios lemiamą įtaką Aflatoun‘o plėtrai ir 2005 m. programa įsikūrė Amsterdame tam, kad geroji praktika išplistų visame pasaulyje. 2008 m. socialinio ir finansinio švietimo kampanijos pradžią paskelbė Nyderlandų Princesė Maxima. Kampanijos tikslai buvo per 3 metus pasiekti vieną milijoną vaikų, jie 75-iose šalyse buvo pasiekti ir viršyti.

Aflatoun programos išskirtinumas ir dvasia, vertybinis pagrindimas. Aflatoun mokymo programos apima tiek socialines, tiek finansines temas. Moksleiviai mokosi apie save, vaiko teises, taupymo pagrindų, pagrindinių finansinių sąvokų ir verslumo. Pagrindinis Aflatoun programos tikslas yra mokymas, kurio centre yra vaikas, kuriam suteikiama erdvė išreikšti save, veikti savarankiškai ir spręsti praktines problemas kartu. Visose situacijose yra taikomas metodas: ,,pažinti, mąstyti, analizuoti ir imtis veiksmų“. Mokomasi dainuojant, vaidinant ir šokant, žaidžiant, kuriant taupymo klubus, vykdant socialinius projektus, praktines verslumo iniciatyvas.
Aflatoun programa yra grindžiama įsitikinimu, kad vaikai visame pasaulyje turi turėti supratimą apie savo teises ir pareigas. Be to, jie taip pat turėtų žinoti finansines priemones, reikalingas įgyvendinti savo teises. Programa apima du pagrindinius mokymosi polius: socialinių įgūdžių ir paraleliai finansinį ir verslumo švietimą. Visų programų ašis yra 5 pagrindinių elementų, tolygiai svarbių, įgyvendinimas:
Individualus supratimas ir tyrinėjimas, skirtas užauginti vaiko pasitikėjimą savimi ir ugdyti saviraiškos gebėjimus nuo pat mažens;
Teisės ir pareigos skirtos supažindinti vaikus su JT Vaiko teisių konvencijos nuostatomis;
Taupymas ir pirkimas skirti padėti suprasti, kas yra vertė, vertę turinčių daiktų rinkimas, propaguojant platų ir pozityvų požiūrį į taupymą, ne tik finansinį, bet ir kitų, pavyzdžiui gamtos išteklių saikingą ir atsakingą vartojimą;
Planavimas ir biudžeto rengimas skirti padėti vaikams susikurti asmeninius finansinius tikslus, išsiugdyti gebėjimą planuoti savo ateitį, mokytis žengti suplanuotus žingsnius savo didžiojo tikslo įgyvendinimui;
Socialinės ir finansinės įmonės skirtos mokytis įgyvendinti socialinius pokyčius, pažinti pasaulį ir kartu siekti savo tikslų įgyvendinimo.
Mokymo programos yra kuriamos ir tobulinamos daugiau kaip 17 metų (pradinė sukurta Indijoje), įgyvendinant 10 pilotinių projektų visame pasaulyje. Jos kruopščiai pritaikomos vaikams iš skirtingų pasaulio regionų, adaptuojamos skirtingo amžiaus vaikams, pritaikomos būti integruotos į formalųjį ir neformalųjį ugdymą. Aflatoun partneriai yra išvertę mokymo programas į daugiau nei 30 kalbų ir pritaikę daugiau nei 60-yje šalių. Projekto dėka bus išleisti vadovėliai į lietuvių kalbą, o tai įgalins partnerius plačiau paskleisti Aflatoun programą ir Lietuvoje.

Aflatoun programa grindžiama socialiniu, finansiniu interpretavimu ir suteikia galimybę tikslams pasiekti. Pokalbiai su švietimo darbuotojais leidžia tikėtis, jog darbas pagal Aflatoun programą duos abipusės naudos. Aflatoun leidžia palyginti, kaip švietimas keičia gyvenimo ciklo pažinimą. Ypatingai pradinėse klasėse, kur vaikų amžius nuo šešerių iki keturiolikos metų vadovėlių pagalba, kurie pritaikyti kiekvienam gyvenimo etapui ir užtikrina neformalų ugdymą vyresniųjų moksleivių bei yra garantas išsilavinimui įgyti. Aflatoun programos vykdymas labai priklauso nuo bendradarbiaujančių organizacijų paramos.

Pirmasis vadovėlis – AFLATOT, yra skirtas ikimokykliniam ugdymui, 3-6 metų vaikams, antrasis ir trečiasis vadovėliai – pradinukams, 7-10 metų vaikams, ketvirtasis vadovėlis – 11-14 metų vaikams, o penktasis – neformaliąjam ugdymui. Pastarasis itin tinkamas suaugusiųjų mokymo centrų, globos namų, dienos centrų, bendrojo ugdymo mokyklų bei profesinio mokymo centrų moksleiviams. Jau įvyko pirmieji mokymai, kuriuose su naujomis mokymo priemonėmis susipažino Vilniaus miesto suaugusiųjų mokymo centrų ir dienos centrų darbuotojai.

Lektorė, ekspertė, Aflatuon regioninė trenerė Loreta Trakinskienė

wp_20160908_09_57_06_pro

Suaugusiųjų mokymosi centrų darbuotojai mokosi praktiškai panaudoti naujas ekonominio ir finansinio raštingumo priemones