2023 m. balandžio 5 d. buvo atnaujintas Transportavimo ir saugojimo paslaugų sektoriaus profesinis standartas (V1-117 Dėl Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centro direktoriaus 2021 m. gruodžio 9 d. įsakymo … (e-tar.lt)).
Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centras gavo du pasiūlymus atnaujinti Transportavimo ir saugojimo paslaugų sektoriaus profesinį standartą, patvirtintą Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centro direktoriaus 2021 m. gruodžio 9 d. įsakymu Nr. V1-240: UAB „Litcargus“ ir UAB „Baltic Ground Services“ pasiūlė papildyti Standartą įtraukiant į jį Orlaivio antžeminio aptarnavimo specialisto (Lietuvos kvalifikacijų lygis (toliau – LTKS) IV) bei Oro uosto keleivių aptarnavimo specialisto (LTKS IV) kvalifikacijas.
UAB „Litcargus“ bei UAB „Baltic Ground Services“ daugelį metų teikia orlaivių antžeminio aptarnavimo bei keleivių aptarnavimo paslaugas Vilniaus ir Kauno oro uostuose. Per 2022 metus šiuose oro uostuose UAB „Litcargus“ aptarnavo rekordinį atvykstančių ir išvykstančių keleivių skaičių (2 334 848 keleiviai Vilniuje ir 1 143 753 keleiviai Kaune) – tai yra didesnis keleivių skaičius, nei 2020 m. ir 2021 m. kartu sudėjus. UAB „Baltic Ground Services“ 2022 metais aptarnavo 14995 skrydžius ir 1 584 218 keleivių. Po pandemijos, staigiai atsigavus skrydžiams ir ženkliai padaugėjus keleivių, UAB „Litcargus“ bei UAB „Baltic Ground Services“ susidūrė su didžiausiu iššūkiu – darbuotojų trūkumu ir jų pritraukimu (beveik 1,5 metų „Litcargus“ ir Baltic Ground Services“ dirbo su 30-40 darbuotojų trūkumu). Viena iš pagrindinių to priežasčių – orlaivių antžeminio aptarnavimo specialistų neruošia ir atitinkamos mokymo programos neturi nei viena Lietuvos švietimo įstaiga, todėl įmonėse darbo vietoje reikėjo mokyti darbuotojus, kas užtrunka ilgą laiką ir sukelia rimtų problemų savalaikiai aptarnauti orlaivius. 2022 m. UAB „Litcargus“ komanda paaugo nuo 264 iki 350, UAB „Baltic Ground Services“ – nuo 271 iki 338, tarp jų didesnę dalį sudarė keleivių aptarnavimo ir orlaivių antžeminio aptarnavimo specialistai. Be to, su darbuotojų trūkumu susidūrė ne tik „Litcargus“ ar „Baltic Ground Services“, tačiau ir kitos aviacijos sektoriuje dirbančios įmonės, pvz., praėjusiais metais Lietuvos oro uostuose taip pat fiksuotas sparčiausias naujų darbuotojų skaičiaus augimas per visą organizacijos istoriją. Aviacijos sektorius yra vienas iš pagrindinių Lietuvos ekonomikos, prekybos augimo, investicijų pritraukimo ir naujų darbo vietų kūrimo variklių. Skaičiuojama, kad vien šiuo metu Lietuvoje dirbančios aviacijos įmonės iki 2030 m. jaus mažiausiai 3000 aviacijos specialistų poreikį, o augant veiklos ir teikiamų paslaugų apimčiai, specialistų poreikis bus dar didesnis. Vertinant orlaivių antžeminio aptarnavimo ir keleivių aptarnavimo sritį, šiuos specialistus galėtų ruošti Lietuvos profesinio mokymo įstaigos.
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos parengtose Lietuvos aviacijos gairėse iki 2030 metų yra akcentuojama kvalifikuotų specialistų svarba užtikrinant aukštą paslaugų kokybę ir sklandų oro uostų darbą, o taip pat įvardijama tokių specialistų trūkumo rinkoje rizika.
UAB „Litcargus“ bei UAB „Baltic Ground Services“ pasiūlymą papildyti Transportavimo ir saugojimo paslaugų sektoriaus profesinį standartą orlaivio antžeminio aptarnavimo specialisto ir oro uosto keleivių aptarnavimo specialisto kvalifikacijomis palaikė Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija.
Transportavimo ir saugojimo paslaugų sektoriaus profesinio standarto atnaujinimui pritarė Transporto ir saugojimo paslaugų sektorinis profesinis komitetas bei Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija.