Pedagogų kvalifikacijos tobulinimo poreikių nustatymo apklausos rezultatai

Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centras (toliau – KPMPC) siekia kryptingai ir nuosekliai plėtoti pedagogų kvalifikacijos tobulinimo veiklas. Tuo tikslu 2021 metais atlikta Pedagogų kvalifikacijos tobulinimo poreikių nustatymo apklausa (toliau – apklausa), kurios tikslas atlikti profesinio mokymo bendruomenės pedagogų kvalifikacijos tobulinimo poreikių analizę.
Apklausoje dalyvavo bendrojo ugdymo mokytojai, profesijos mokytojai, švietimo pagalbą teikiantys specialistai, mokymo įstaigų vadovai, jų pavaduotojai ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjai.

Iš viso apklausoje dalyvavo 630 respondentų. Reprezentacinę apklausos dalyvių grupę sudarė profesijos mokytojai (58,4% arba 368). Apklausoje dalyvavo 78 (arba 12,4%) profesinio mokymo metodinės komisijos nariai, tai sudaro 56% visų profesinio mokymo metodinės komisijos narių. Kita svarbi apklausos dalyvių grupė – bendrojo ugdymo mokytojai (27,6% arba 174). 65 respondentai (arba 10,3%) nurodė, kad priklauso mokymo įstaigos vadovus, jų pavaduotojus ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjus reprezentuojančiai tikslinei grupei. Mažiausia respondentų dalis nurodė, kad yra švietimo pagalbą teikiantys specialistai (3,5% arba 22).

Apklausos rezultatai parodė, kad pedagogų kompetencijų tobulinimo (toliau – PKT) renginiai yra labai aktualūs profesinio mokymo bendruomenei, ypatingai profesijos mokytojams. Dauguma respondentų PKT mokymuose dalyvauja ne daugiau kaip 4 kartus per metus, beveik ketvirtadalis respondentų dalyvauja daugiau kaip 6 kartus per metus. Pažymėtina, kad dauguma respondentų yra motyvuoti, dalyvauja mokymuose sąmoningai, kryptingai siekia asmeninio ir profesinio tobulėjimo tikslų. Respondentai aktyviai dalyvauja PKT mokymuose, kurių dalyvavimo išlaidos dengiamos įvairių rėmimo iniciatyvų pagalba.

Remiantis apklausos duomenimis galima teigti, kad dažniausiai informacijos apie PKT mokymus profesinio mokymo bendruomenė ieško švietimo centrų ir KPMPC interneto tinklalapiuose. Veiksmingiausias informacijos apie PKT mokymus viešinimo kanalas yra vykdyti informacijos sklaidą el. paštu, siųsti priminimus apie planuojamus mokymus tiesiogiai dedikuotais el. pašto adresais.

Apklausos rezultatai rodo, kad daugumos respondentų poreikius tenkina nuotoliniai vienos-dviejų dienų PKT renginiai mokinių atostogų laikotarpiu arba po darbo valandų. Planuojant PKT mokymus kiekvienu atveju tikslinga įvertinti mokymosi formos patrauklumą, organizuoti mokymus taikant skirtingas mokymosi organizavimo formas.

Apibendrinant apklausos rezultatus galima teigti, kad 2020 metų ir 2021 metų respondentų prioritetai kvalifikacijos tobulinimo krypčių atžvilgiu sutampa. Prioritetinės kvalifikacijos tobulinimo kryptys: skaitmeninio raštingumo, bendradarbiavimo gebėjimų, reikalingų ugdyti ir teikti reikalingą švietimo pagalbą ir paslaugas, mokinio skirtybių suvokimo, atpažinimo ir panaudojimo siekiant jo pažangos kompetencijų tobulinimo.

Apibendrinant apklausos dalyvių grįžtamąjį ryšį dėl KPMPC vykdomų pedagogų kvalifikacijos tobulinimo veiklų kokybės, džiugu pažymėti, kad respondentai teigiamai vertina KPMPC organizuojamus PKT renginius bei tikisi aktyvaus ir tvaraus KPMPC indėlio profesinio mokymo bendruomenės pedagogų kvalifikacijos tobulinimą ateityje.