„Versliausios mokyklos“ apdovanojimą pelniusios mokyklos mokytoja: pabandę jie supranta, kad verslas – tai žmogiška

jalietuva

2020-ųjų metų pabaigoje tarptautinė organizacija „Junior Achievement“ beveik keturiasdešimčiai Europos mokyklų įteikė „Versliausios mokyklos“ apdovanojimus (The Entrepreneurial School Award – TES). Šiuo apdovanojimu įvertinamos Europos mastu įdomiausiai ir efektyviausiai moksleivių verslumą ugdančios mokyklos. Po TES apdovanojimą iškovojo ir dvi Lietuvos mokyklos: Kovo 11-osios gimnazija ir Kauno technikos profesinio mokymo centras. Profesinio mokymo centro apdovanojimą atnešė sėkminga jaunosios bendrovės „Pinokis“ veikla. Apie bendrovę ir mokyklos požiūrį į verslumo ugdymą kalbiname jos atstovus.

Jaunosios bendrovės užkuria motyvacijos variklį

Pasak Kauno technikos profesinio mokymo centro direktoriaus Pauliaus Čepo, verslumo ugdymui šioje įstaigoje visuomet skiriama daug dėmesio.
„Verslumas, integruotas į profesinio mokymo programų modulius, ir atskirai kaip neformalus švietimas mūsų mokykloje jau labai senai – tuomet kai atsirado pedagogai, kurie patikėjo šios kompetencijos svarba, – sako P. Čepas. – Labai gaji ir moksleivių bendrovių veikla. Dar būdamas mokykloje mokinys gali bandyti daryti verslą, visas jo procedūras ir susiformuoti sau kompetencijas.“

Pasak Kauno technikos profesinio centro vadovo, moksleivių jaunosios bendrovės kūrimas ne tik suteikia realaus verslo kūrimo įgūdžių, tačiau ir veikia tarsi motyvacinė sistema.
„Mūsų jaunimas mėgsta tai, kas tikra, nenuobodu, kur gali šiek tiek pakonkuruoti. Visa tai jie randa dalyvaudami jaunųjų bendrovių veikloje. Kaip pasikeičia jų požiūris? Galbūt tas pokytis neatsispindi mokymosi rezultatuose, tačiau labai stipriai – įsitraukime, motyvacijoje,“ – pastebi pašnekovas.
Kaip vadovas jis visuomet palaikė verslumo ugdymą – mat kiekvienas moksleivių pasirodymas miesto ar šalies mugėse kartu kelia ir mokyklos prestižą, nekalbant jau apie tai, kad patiems moksleiviams suteikia viešojo kalbėjimo, sklandaus prisistatymo įgūdžių.

Svarbus tiek pasitenkinimas savo gaminiu, tiek gaunamu pelnu

Jaunųjų bendrovių mugėse pastaraisiais metais pristatomi įrenginiai, valdomi programuojamais valdikliais, išmaniosios programėlės. Tuo metu profesinės mokyklos moksleiviai labiau orientuojasi į tai, ką gali pagaminti panaudodami savo amato, specialybės žinias.

„Skaitmenizacija, programėlės ir valdikliai yra reikalingi. Kita vertus, jei norime valgyti, mums reikia šaukšto. Ir matyt, to paprasto šaukšto mums dar ilgai reikės. Manau, kad tai, ką gamins jaunoji bendrovė labai priklauso nuo pačių besimokančiųjų ir jų poreikių. Vieni yra linkę į technologinius procesus, valdiklius ir jiems tai įdomu. Kiti džiaugiasi pagaminę dailų, glotnų medinį įrankį ar padarę praktišką gaminį iš metalo, pavyzdžiui, šašlykinę. Pasitenkinimo savo darbu faktorius taip pat yra labai svarbus,“ – kalbėjo profesinio mokymo centro vadovas.

Jis tęsė, jog moksleiviams svarbus ir „prisilietimo prie pinigo“ momentas – galima išmokti daug teorijos, tačiau valdyti pinigus geriau pasimokyti praktiškai.

TES arba „The Entrepreneurial School“ apdovanojimas, pasak P. Čepo, yra dar vienas patvirtinimas profesinio mokymo centro administracijai, kad jų vykdoma veikla ir jai skiriamas laikas, energija nukreipti teisinga linkme.

„Visada smagu gauti pyragą, – šypsosi P. Čepas. – Tai motyvuoja ir mokytojus, yra jų pastangų įvertinimas.“
Šio centro mokytoja Gentrūda Česnovienė pritarė – išgirdus tokią žinią ją ištiko lengvas šokas.
„Mus pripažino? Mus?! Net sunku patikėti. Apdovanojimas skirtas visai mokyklai, bet, matyt, jis pelnytas dėl jaunosios bendrovės veiklos. Todėl su tais jaunuoliais (jaunosios bendrovės „Pinokis“ nariais, red. past.) šia žinia pirmiausia ir pasidalinau – čia mano artimiausi verslininkai. Akys išpūstos – visi buvom sužavėti,“ – su pasididžiavimu kalbėjo mokytoja.

Gaminiai – ekologiški, nebrangūs ir iš gamybos likučių

„Kitos mokyklos turi atskiras ekonomikos pamokas – mūsų mokykloje tai integruota į ugdymo procesą – po kelias valandas skiriama verslo kūrimo, rinkodaros ar kitoms temoms,“ – sakė G. Česnovienė.
Bet grįžkime prie jaunosios bendrovės „Pinokis“ veiklos. Pasak mokytojos, mokinių verslumo programoje „AcceleratorX“ dalyvaujančiam jaunimui idėja gimė prieš dvejus metus. Mokykloje ruošiami staliaus-baldžiaus specialybės meistrai, čia įrengtos puikios medžio apdirbimo dirbtuvės, su modernia įranga, leidžiančia paruošti visiškai užbaigtą gaminį.

„Po stambių gaminių lieka gražių medienos likučių. Taip ir sugalvojome, kad gali egzistuoti „Junior Achievement“ jaunoji bendrovė, kuri panaudotų atlikusią žaliavą. Vėliau likučių mums atiduodavo viena įmonė. Medienos apdirbimo moksleiviai susijungė su verslo besimokančiais ir taip gimė „Pinokis“. Mes jau esame gavę įvertinimą, kaip geriausiai profesiniam mokymui pritaikyta bendrovė,“ – prisiminė mokytoja.

„Pinokis“ 2020-aisiais pasiekė ir „Junior Achievement“ jaunųjų bendrovių finalą. Tačiau G. Česnovienė pripažįsta, jog pirmaisiais metais moksleiviai ieškojo, koks gaminys rinkoje bus patraukliausias: buvo pagaminta ir šaukštų, mentelių, įvairių namų apyvokos daiktų – galiausiai pasirinkta vaikiškų medinių žaislų kryptis.
„Tai yra ekologiška – impregnuojame aliejumi, tad vaikai gali netgi pagraužti. Gamyba mums nekainuoja brangiai, tada gaminius galime nebrangiai ir parduoti. Beje, mediniai žaislai – taip lietuviška. Ir dar – antras daikto gyvenimas, nes žaislai gaminami iš medienos likučių,“ – sakė pašnekovė. TES apdovanojimas praskaidrino jaunajai bendrovei liūdnokus metus, kai produkcijos nebuvo įmanoma realizuoti kalėdinėse ar naujametinėse mugėse – iki šiol tai buvo svarbus „Pinokio“ pajamų šaltinis.

Pradėjus verslą paaiškėja, kad verslininkas irgi žmogus

Kauno technikos profesinio mokymo centre gimsta ir tokios idėjos, kurios įprastose mokyklose būtų praktiškai neįgyvendinamos – pavyzdžiui, būsimieji automechanikai ketina siūlyti padangų keitimo paslaugą.

„Dar vieną mintį turime, susijusią su elektronika, bet kol kas ta mintis – dar tik galvose,“ – intrigavo G. Česnovienė.
Mokytoja apgailestauja, kad šiame centre jaunuoliai mokosi trejus metus – o ir paskutiniaisiais turi profesines praktikas, tad laiko jaunosioms bendrovėms lieka mažai. Tačiau tie, kurie vis tik pasiryžta įkurti tokią bendrovę, pakeičia požiūrį į savo būsimą profesiją.

„Pakalbinome prisijungti prie bendrovės dešimtoką, kuris šiandien jau yra mokyklos prezidentas. Kai jie patys susiduria su verslu, keičiasi jų požiūris į verslininką. Paaiškėja, kad verslas yra žmogiška. Kad galima pradėti visiškai nuo mažutės veiklos. Net ir tėvų požiūris keičiasi. Su veiklomis užsibūdavome iki vėlumos – tėvai atvažiuoja pasiimti ir žiūri išpūtę akis, susidomėję – ką gi mes čia darome. Ir stebisi: „Oho, mano vaikas tai gali!“ – guviai prisiminė mokytoja.

Jaunosios bendrovės – „ant bangos“ visoje Europoje

Kauno technikos profesinio mokymo centro direktorius Paulius Čepas priklauso Europos profesinio mokymo asociacijai. Pasak jo, verslumas ir jaunųjų bendrovių kūrimas – ne ką mažiau svarbi susitikimų tema nei pramonės revoliucija 4.0.

„Matau įspūdingus pavyzdžius iš Vokietijos, Italijos – kokio lygio šiose šalyse yra mokomosios bendrovės. Tai dar labiau sustiprina mano tikėjimą šia idėja,“ – sako P. Čepas.
Pasak pašnekovo, nedideli verslai pasiteisina turizmo, maitinimo, paslaugų, remonto srityse – kai profesijos besimokantys moksleiviai kasdien dirba nedideliuose restoranėliuose ar kavinėse ir teikia realias paslaugas klientams prižiūrimi savo mokytojų. Be to, į šią veiklą įtraukiami ir žmonės su negalia, jiems garantuojamos stabilios pajamos.
„Lietuvoje kol kas tik atveriame tokias galimybes, tačiau pavyzdžiai tikrai užkrečia,“ – pokalbį baigia P. Čepas.

„Lietuvos Junior Achievement“ yra nevyriausybinė organizacija, jaunimo antreprenerystės ir finansinio raštingumo ugdymo programų lyderis Lietuvoje. Organizacijos programas finansuoja privatūs rėmėjai ir fondai: strateginiai poveikio investuotojai SEB bankas ir „Moody‘s“ bei strateginiai rėmėjai: UPS ir „Narbutas“. Daugiau informacijos apie organizaciją rasite svetainėje.